Dr Nataša Pavlović: Mesto susreta
Vojvodina je mesto susreta ljudi, različitih jezika i kultura. Mesto na kom će vam ponuditi hiljade načina da se „sretnete” sami sa sobom i vlastitom dušom. A ko o tome može lepše da govori od direktorice Turističke organizacije Vojvodinde…
Dugo je turizam podrazumevao efektne predloge, kojima vas privlače da nešto vidite ili da se, naprosto, ležerno odmorite. U tom kontekstu, decenijama se smatralo da prostor Vojvodine i nema naročite adute. O nekoj ozbiljnoj strategiji ili brendiranju turističke ponude nije bilo ni govora. A onda su se stvari iz osnova promenile. Od prostog uživanja u prirodnom krajoliku ili pogledu na kakvu kulturnu ili istorijsku atrakciju, ljudi su sve više postajali željni inspiracije i aktivnog doživljaja. A tu ste u Vojvodini „uvek kod kuće”. Nosilac sada već krajnje ozbiljnog posla, u kom je ovaj prostor trebalo predstaviti u potpuno novom svetlu, jeste Turistička organizacija Vojvodine.
Postoji nekoliko opština u Vojvodini, u kojima je značaj ulaganja u razvoj turizma odavno prepoznat: Novi Sad, Subotica, Sremski Karlovci, Vršac… Neke opštine se trude da stanu u taj red (Novi Bečej, Temerin, Bela Crkva…), a ima i onih koji su na samom početku. Kako ujednačiti turističku mapu sa čak 45 centara koji bi voleli da se nađu na njoj?
Kao što ste primetili, razvoj turizma u AP Vojvodini pomalo je neujednačen. Neke opštine su se već razvile u prepoznatljive turističke destinacije, dok se ostale još uvek bore za svoje mesto na turističkoj mapi. Međutim, situacija se vidno popravlja, zajedničkim zalaganjem države, pokrajinskih institucija, lokalnih samouprava, kao i ključnih subjekata u turizmu AP Vojvodine. Ono što Turistička organizacija Vojvodine radi po tom pitanju, afirmisanju manje prepoznatljivih turističkih destinacija, jesu različiti načini promocije, gde je akcenat upravo na lokalitetima koji su na neki način zapostavljeni ili bolje reći ‒ nisu još uvek afirmisani.
U protekle dve godine organizovali smo promo-ture za medije, koje su imale za cilj upoznavanje javnosti sa širom turističkom ponudom Vojvodine i upravo već pomenutim manje razvijenim, ali svakako ne manje atraktivnim turističkim destinacijama. Promo-ture („Zima na salašima”, „Vojvođanska prolećna rapsodija”, „Panonska letnja avantura” i „Duša vojvođanske jeseni”) su organizovane po godišnjim dobima, svaka od njih nosi određenu tematiku i ima za cilj da populariše različite segmente turističke ponude AP Vojvodine.
Ono što je od velikog značaja za ujednačavanje turističke ponude AP Vojvodine jeste dodela bespovratnih sredstava koje Pokrajinski sekretarijat za privredu i turizam dodeljuje poslednjih godina privrednim subjektima za unapređenje turističkog potencijala APV. Takođe, velike su mogućnosti za razvoj ruralnih sredina i unapređenje seoskog turizma korišćenjem IPARD fondova.
Strategija razvoja turizma nezamisliva je bez projekata vezanih za regionalnu saradnju. Možemo li da izdvojimo neki od primera?
Savremeni turista ne poznaje granice, on traži atraktivan turistički proizvod. Turistička organizacija Vojvodine je prepoznala značaj saradnje i objedinjavanja turističke ponude sa zemljama u okruženju. Naime, u saradnji sa zemljama u okruženju i pod pokroviteljstvom EU, Turistička organizacija Vojvodine učestvuje u realizaciji projekata prekogranične saradnje. U oktobru 2019. Završen je projekat ViCTour, koji je realizovan u saradnji sa Vukovarsko-srijemskom županijom, Gastro i seoski turizam su već prepoznatilji vidovi turizma na širem tržištu. Takođe, za ovo područje karakteristične su razne manifestacije. Naime, u Vojvodini ima preko 1.200 manifestacija tokom godine ‒ gotovo svako naselje ima svoju manifestaciju.Turističkom zajednicom Vukovarsko-srijemske županije, Fondom za Evropske poslove iz Novog Sada i Ekonomskim fakultetom iz Subotice. Ovaj projekat je unapredio turističku ponudu Srema sa srpske strane i Srijema sa hrvatske strane, dok su u okviru projektnih aktivnosti urađeni marketing-plan, hologrami, uvećana i virtuelna realnost, interaktivni totemi, multimedijalni vodič, elektronska knjiga, promotivni film i edukacije ključnih stejk holdera u području Srema. U toku je realizacija projekta IDENTIS, gde je Turistička organizacija Vojvodine vodeći partner. Projekat se realizuje s Čongrad županijom iz Mađarske, a glavni cilj projekta biće unapređenje turističke ponude, kulturnih i prirodnih vrednosti u području opština što se nalaze uz reku Tisu, kako s mađarske, tako i sa srpske strane. U okviru ovog projekta do sada su održane mnogobrojne radionice i seminari u obe države. Urađena je strategija, koja između ostalog sadrži predloge ruta za obilazak navedenog područja, u obe države, kako bi se formirao jedinstveni turistički proizvod koji će biti prepoznatljiv na širem turističkom tržištu.
TOV je članica Mreže evropskih održivih i konkurentnih regiona NECSTouR, kao jedini region van EU, a uz 33 turistički veoma razvijene regije, poput Katalonije, Toskane, Andaluzije… Možete li nam reći nešto više o značaju ovog udruživanja?
Tokom 2017. godine, Turistička organizacija Vojvodine postala je član Međunarodne mreže NECSTouR, koja predstavlja mrežu evropskih regija za konkurentni i održivi turizam, a okuplja 30 veoma jakih i konkurentnih regija, orijentisanih na turizam u svojim akademskim organizacijama, i predstavnike održivog i odgovornog poslovanja u oblasti turizma. Na ovogodišnjem Generalnom sastanku na Tenerifima pred članovima mreže najavljeno je da će se naredni NECSTouR strateški događaj održati u Novom Sadu, gde će domaćin biti Pokrajinska vlada i Turistička organizacija Vojvodine. Tema događaja biće: „Promoting better places to live and visit: Tourism awakening for European Capital of youth and culture”, u okviru Evropske prestonice kulture 2021. i Omladinske prestonice Evrope 2019. Cilj događaja jeste da se primeni ova tema kao sredstvo u rešavanju studije slučaja: Prestonica kulture – pre, tokom i posle ovog tematskog događaja. To uključuje promovisanje principa, primere dobre prakse na destinaciji i opširniji dijalog o kulturnom nasleđu destinacije. Pored uloge da okuplja sve članove, NECSTouR donosi i važne odluke u cilju najbolje budućnosti za mrežu. Sastanak je važan radi razmenjivanja znanja i novih strateških delovanja poslovnih udruženja pod nazivom „NECSTouR 5S Matching event 1st edition“.
Mnogo se govori o procvatu banjskog turizma u susednoj Mađarskoj. Turisti, od kojih su mnogi iz naše zemlje, radije se odlučuju za njih nego za Banju Junaković, Kanjižu, Vrdnik ili Palić. O Rusandi ili Slankamenu da i ne govorimo. Kojim načinima možemo povećati konkurentnost vojvođanskih banja?
Povećanje konkurentnosti vojvođanskih banja jeste proces u koji moraju biti uključeni svi, kako javni, tako i privatni sektor. Ulaganje javnog sektora u restruktuiranje banjskih kompleksa motivisaće i privatni sektor na dodatna ulaganja. Banje koje pokazuju određeni napredak poslednjih godina jesu banja Termal u Vrdniku i banja Junaković, što se može videti po povećanju broja posetilaca, koji ove banje beleže. Za celu teritoriju Vrdnika karakterističan je ubrzan razvoj seoskog turizma, što svakako ima veliki uticaj i na povećanje broja posetilaca u banji Termal i potvrđuje činjenicu da razvoj jednog vida turizma direktno utiče na razvoj ostalih vidova turizma.
U senci morskog ili zimskog turizma, u javnosti se često previđaju tipovi ponude koji mogu biti i te kako profitabilni: zdravstveni, kongresni, lovni, rečni, manifestacioni, đački, verski, seoski, banjski, gastro turizam… Gde sebe Vojvodina najpre vidi?
AP Vojvodina je regija gde su zastupljeni mnogobrojni oblici turizma, retko gde se u Evropi na tako malom prostoru može pronaći tako širok dijapazon turističke ponude. Gastro i seoski turizam su već prepoznatljivi vidovi turizma na širem turističkom tržištu. Tu su i manifestacije, karakteristične za ovo područje. Naime, u Vojvodini ima preko 1.200 manifestacija u toku godine, gotovo svako naselje ima svoju manifestaciju. Mnoštvo sakralnih objekata dovodi do porasta verskog turizma. Vina Vojvodine su čuvena nadaleko u Evropi, tako da vinski turizam predstavlja neizostavan deo turističke ponude ovog kraja. Takođe, i ostali oblici turizma ‒ rečni, lovni, ribolovni, đački, izletnički, posebni oblici turizma (birdwatching, eko-turizam) dobijaju sve više na značaju. Savremeni turista sve više traži sklonište od gradske buke, oazu mira, srdačnost domaćina, domaću hranu, a to sve može pronaći u Vojvodini. Naime vojvođani su poznati kao dobri domaćini, a gastronomija ovih prostora rezultat je uticaja različitih kultura što nastanjuju ove prostore.
Šta nam u infrastrukturnom smislu najviše nedostaje da bismo mogli da se uključimo u trku s najvećima?
AP Vojvodina, kao i cela Srbija, pokazuju velik napredak u oblasti turizma, a kako turizam ima multiplikativni efekat, samim tim dolazi do napretka i ostalih privrednih grana. Međutim, potrebna su još neka infrastrukturna ulaganja da bi turistički proizvodi bili što pristupačniji turistima. Ovde je pre svega reč o putevima ‒ mora se obezbediti što bolja pristupačnost svim delovima severne srpske Pokrajine.
Koliko turizam zavisi od stanja opšte svesti, a koliko od informisanosti? S jedne strane, shvatajući značaj manastira, izuzetno mnogo je urađeno na njihovoj sanaciji i popularizaciji. S druge strane, dičimo se dvorcima po Vojvodini, a oni su po pravilu u izuzetno lošem stanju, turistima nepristupačni? Imamo li svest o tome koliko je važno da se kao društvo i kulturna sredina predstavimo u što boljem svetlu?
Turizam je jedna od najbrže rastućih privrednih grana i smatram da je Srbija shvatila značaj ove činjenice i usmerila svoje snage ka njegovom razvoju. Pošto je turizam dugo stagnirao, dug je proces restrukturiranja kulturnih objekata i njihove sanacije. On zahteva vreme i angažovanje mnogobrojnih ključnih aktera, ne samo iz turističke delatnosti. Ono što je bitno jeste da svest o važnosti da se kao društvo i kulturna sredina predstavimo na što bolji način, zapravo postoji, ali kao što sam već rekla, potreban je duži period i postepena revitalizacija postojećeg kulturnog nasleđa.
U vreme novih tehnologija, kada se već uveliko služimo digitalnim vodičima i naprednim aplikacijama, kako funkcionišu klasični turističko-informativni centri? Koliko oni traže prilagođavanje vremenu?
Kako živimo u vremenu savremenih informacionih tehnologija, od presudnog je značaja prilagođavanje načina poslovanja njihovom razvoju. Turistička organizacija Vojvodine je svoje poslovanje u potpunosti prilagodila zahtevima savremenog turističkog tržišta. Upravo iz tog razloga je početkom 2019. godine otvoren savremeni info-centar u Novom Sadu, koji predstavlja spoj modernog i tradicinalnog. Posetioci ovde imaju priliku da se upoznaju s bogatim kulturnim nasleđem, prirodnim lepotama pokrajine, manifestacijama koje se održavaju u skoro svakom mestu u Vojvodini. Ovde gosti dobijaju i informacije o svim mogućnostima za odmor u Vojvodini, a svoju ponudu prezentuju svi privredni subjekti i Turističke organizacije svih opština pokrajine. Autohtone vrste vojvođanskih vina, kao i autentični suveniri, takođe su predstavljeni u suvenirnici info–centra. U info-centru se nalazi i multimedijalni vodič kroz turizam AP Vojvodine, koji je rađen u saradnji s Prirodno-matematičkim fakultetom iz Subotice. Multimedijalni vodič zapravo predstavlja unapređenu bazu podataka, koja na jedinstven i atraktivan način prezentuje turističku ponudu AP Vojvodine. Pri poseti info-centru turisti se mogu upoznati, kroz augmentativnu realnost, s manastirima Fruške gore. Kada govorimo o savremenim tehnologijama, veoma bitan aspekt poslovanja u turizmu predstavljaju inovativni načini komunikacije s potencijalnim potrošačima. Upravo iz tog razloga Turistička organizacija Vojvodine izradila je novi veb-portal www.vojvodina.travel.
Savremeni dizajn portala i mnogobrojne performanse omogućavaju posetiocima lakše snalaženje i dobijanje adekvatnih informacija vezanih za turističku ponudu AP Vojvodine. Navedeni portal pruža korisniku mogućnost da se na lak i jednostavan način upozna s različitim oblicima turizma u Vojvodini, prirodnim i kulturnim vrednostima, smeštaju, manifestacijama, kao i aktuelnim projektima iz oblasti turizma i aktivnostima koje se odvijaju na tom polju.
Pored toga što je funkcionalan, www.vojvodina.travel sadrži i nove servise, koji će unaprediti poslovanje Turističke organizacija Vojvodine. Svakako najznačajni servis jeste webinar, koji će u narednom periodu omogućiti održavanje online konferencija, seminara, predavanja, obuka i prezentacija, bez obzira na prostornu udaljenost učesnika. Drugi servis ‒ Document Management System, ili sistem za upravljanje dokumentima, predstavlja veoma važan segment savremenog poslovanja sada kada se sve više govori o digitalizaciji. Ovaj servis će omogućiti da se automatizuju poslovni procesi.
Sajt je urađen na ćirilici, latinici i engleskom jeziku. U kategoriji multimedija, korisnici mogu preuzeti PDF izdanja Turističke organizacije Vojvodine, brošure i istraživanja.
Koliko ste zadovoljni urađenim u prošloj godini? Koji su najvažniji planovi za narednu?
Protekla 2019. godina bila je i više nego uspešna za Turističku organizaciju Vojvodine. Osim promocije Vojvodine na mnogobrojnim sajmovima u zemlji i inostranstvu, organizovani su „Dani Vojvodine” u Budimpešti, Temišvaru, Puli, Trebinju, Beogradu i Bijeljini. „Dani Vojvodine” su se pokazali kao odličan vid promocije, pre svega zbog toga što dolazi do neposrednog kontakta s potencijalnim posetiocima, kao i do kontakata s većim brojem lokalnih medija. Ove godine je, kao što sam već pomenula, organizovana promo-tura za medije pod nazivom „Vojvođanska prolećna rapsodija”, kojom su obuhvaćeni prostori opština Bačke Palanke, Kikinde i Zrenjanina. Nakon realizacije navedene promo-ture, izdata je brošura pod nazivom „Vojvodina kroz četiri godišnja doba”, koja je nastala kao proizvod četiri prethodno realizovane promo-ture, a u kojoj posetioci mogu naći neophodne podatke i predloge za posetu Vojvodini u različitim godišnjim dobima.
Aktivno učešće u projektima prekogranične saradnje obeležilo je 2019. godinu. U okviru ovih projekata održane su edukacije (na teritoriji Srema) svih ključnih turističkih subjekata za korišćenje savremenih tehnologija.
U sledećoj, 2020. godini, Turističku organizaciju Vojvodine očekuju mnogobrojne aktivnosti i izazovi. Pored redovnih angažovanja, tu su aktivne promocije AP Vojvodine u zemlji i inostranstvu, a centralni događaj će svakako predstavljati konferencija NECSTour, za čije održavanje su pripreme već počele. Ujedno, to će biti prilika da našu zemlju predstavimo na najbolji mogući način. Godina za nama bila je veoma uspešna, a to nam postavlja zadatak da u sledećoj budemo još bolji i uspešniji. Takođe, želim da se zahvalim svim poslovnim saradnicima i kolegama, bez kojih ne bismo imali ovako dobre rezultate.